Zakaz handlu w niedziele

Podczas pandemii koronawirusa wiele biznesów ucierpiało ze względu na obostrzenia i restrykcje wprowadzone w celu dbania o bezpieczeństwo zdrowotne w państwie. Zdecydowano się na wprowadzenie tzw. specustawy covidowej, dzięki której nieco złagodzono zakaz handlu w niedziele. Pracodawcy mogli sami przyjmować dostawy i rozkładać towar na półkach, jeśli były to artykuły pierwszej potrzeby, a także mogli zlecić wykonanie tych czynności pracownikowi. Biznes mógł być otwarty w niedzielę, jeśli pracodawca samodzielnie obsługiwał klientów, a pracownik zajmował się wyłącznie towarem sklepowym. Jednakże wielu przedsiębiorców obchodziło te przepisy na różne sposoby – za pomocą kas samoobsługowych lub zmiany charakteru biznesu na taki, który mógł być otwarty w niedzielę jak np. biblioteka czy placówka pocztowa. 1 sierpnia 2023 roku w życie weszły przepisy, które znoszą wcześniej ustanowione wyjątki od zakazu handlu, które przewidywała ustawa z marca 2020 roku o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. Głównym celem tej regulacji jest zapewnienie pracownikowi wolnego dnia na odpoczynek, a co za tym idzie bardziej humanitarnych i przystępnych warunków zatrudnienia. Rząd chce zapobiec nadużyciom ze strony pracodawcy, zwłaszcza w branży handlowej, aby pracownicy mogli czuć się dobrze w swoim miejscu pracy.